Bij de Regionale Energiestrategie staat leren en ontwikkelen in de praktijk hoog in het vaandel. Er bestaat geen “one size fits all”. Het is niet alleen een regionaal energievraagstuk maar ook lokaal en (inter)nationaal. Het gaat niet alleen om de grootschalige opwek, maar ook om andere maatschappelijke opgaven die om ruimte vragen: wonen, infrastructuur, bedrijvigheid, recreatie, stikstof et cetera. Hoe kunnen bestuurders, ambtenaren en andere betrokken partijen omgaan met deze meerschaligheid en complexiteit? Wanneer het combineren van opgaven niet lukt, hoe kom je dan tot de noodzakelijke (pijnlijke) keuzes?
NP RES startte samen met Co Verdaas (TU Delft/Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling) en Geert Teisman (Erasmus) het leertraject 'Energie in de Leefomgeving'. De betreffende essays en verslagen zijn hier te vinden samen met diverse praktijkverhalen.
Hoe kan duurzame opwek het landelijk gebied versterken? Landschapsarchitect Paul Roncken schetst in het artikel ‘Opgewekt Buitengebied’ de kansen voor een aanpak in samenhang met andere opgaven. NP RES nodigt je uit erover mee te praten tijdens drie regionale dialogen in het voorjaar van 2025.
Lees hieronder de inhoud van het leertraject, de verschillende verdiepingssessies met bijhorende casussen, de inzichten die zijn opgehaald en verslagen van bijeenkomsten.
Geert Teisman en Co Verdaas reflecteren in een openbare briefwisseling op de urgentie van de energietransitie.
Hier vind je praktijkverhalen over het realiseren van zonopwek, windopwek en infrastructuur in de leefomgeving.
Actueel Werkwijze Energiesysteem Leefomgeving Participatie Communicatie
Wij helpen je graag verder!
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.