Onlangs heeft de werkgroep SDE en maatschappelijke kosten een tweede adviesrapport uitgebracht. Op het gebied van SDE en maatschappelijke kosten, adviseerde de werkgroep de SDE++ aan te passen met een kader met maatschappelijke randvoorwaarden voor duurzame energieprojecten uit de RES en de vergunningseisen hierop aan te sluiten.
Meer weten over de kern van het resultaat?
De wereld van de SDE en die van de RES’en raken elkaar nadrukkelijk en schuren. De SDE kent als ordenend principe dat duurzame projecten zoveel mogelijk duurzame energie opleveren, tegen de laagste projectmatige kosten. Het is een instrument gericht op efficiency, uitgevoerd door de nationale overheid. De RES is een manier om regionaal samen te werken. In de RES leiden meerdere afwegingen tot een succesvol project: naast een adequate businesscase, minstens ook bestuurlijke overeenstemming en maatschappelijk draagvlak voor plannen. De vraag is: hoe houden we de energietransitie betaalbaar, rekening houdend met deze maatschappelijke belangen?
Duurzame energieprojecten krijgen steeds meer te maken met maatschappelijke randvoorwaarden om projecten te realiseren die goed inpasbaar zijn in de omgeving en op draagvlak kunnen rekenen. Dit betekent dat de kosten stijgen met risico’s voor de betaalbaarheid of een mogelijk onrendabele businesscase (en daarmee gevolgen voor het doelbereik) als gevolg. Om tot een goede afweging tussen betaalbaarheid op nationaal niveau en draagvlak op regionaal niveau te komen heeft de werkgroep “SDE en Maatschappelijke Kosten” in januari een eerste advies opgesteld en is onlangs het tweede adviesrapport verschenen.
Download adviesrapport Toelichting besluit over adviezen
Het is nu van belang dat de verschillende overheidslagen tot een gezamenlijk beeld komen van de maatschappelijke randvoorwaarden. Dit wordt vastgelegd in een Memorandum of Understanding waarmee het Rijk de SDE aanpast en de regio’s de afgesproken randvoorwaarden opnemen in de vergunningseisen. Het kader met maatschappelijke minimumeisen wordt in de loop van 2022 opgesteld met belangrijke input van gemeenten en provincies. NPRES faciliteert dat het kader jaarlijks aangepast wordt, zodat de maatschappelijke ontwikkelingen in de RES’en goed vertaald worden naar de SDE++.
Daarnaast heeft het Opdrachtgevend Beraad haar commitment uitgesproken om het gebiedsgerichte kwaliteitsbudget verder te ontwikkelen. Er wordt een verkenner aangesteld om met bestuurlijke input van alle overheidslagen, tot een voorstel te komen voor de uitwerking van het budget.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.