‘Maak mensen mede-eigenaar van het vraagstuk’

Het stille midden spreekt zich niet uit. Het zijn de gematigde mensen tussen de luide meningen op de flanken. Het zijn ook de mensen die zich niet roeren in het maatschappelijk debat. Hoe betrek je hen wel? ‘Het begint met: Zie je me staan?’, zegt communicatieadviseur Guido Rijnja.

Sessie: Het stille midden zegt van alles, als je weet te luisteren

Het belang van verbondenheid is de rode draad in de drie verschillende verhalen in deze sessie. Praten, ontmoeten en contact zijn de levensader voor oplossingen waar de samenleving beter van wordt. Ook als er pijn te verdelen is. Hoe kun je dit in de praktijk aanpakken?

Participatieve Waarde Evaluatie (PWE)

Shannon Spruyt van Populytics vertelt over de methode Participatieve Waardenontwikkeling. De kern is dat burgers die meedoen op de stoel zitten van bestuurders en beslissers. Ze verdiepen zich in verschillende opties en zien de beperkingen en dilemma’s. Deelnemers maken keuzes en motiveren welke waarden voor hen de doorslag geven. In twintig gemeenten werkte Populytics met de methode, bijvoorbeeld in Amsterdam voor het maken van een afwegingskader voor windlocaties. Daaruit bleek dat de middengroep zonder sterke voorkeur meestal in de meerderheid is, vertelt Shannon. Het onderzoek levert nuance op, en de deelnemers krijgen inzicht in het hele palet van perspectieven. ‘Ook belangrijk is dat deelnemers ervaren dat hun mening ertoe doet.’

Buurtcampings

Sadaf Hosseini vertelt over De Buurt, deze organisatie werkt aan een andere vorm van maatschappelijke betrokkenheid; met gewoon sociaal contact in de buurt. In de huidige tijd van ‘altijd verbonden met je smartphone’ kennen veel mensen nauwelijks mensen in hun eigen wijk. De Buurt organiseert Buurtcampings in parken en plantsoenen waar maximaal 350 mensen, al of niet met hun kinderen, activiteiten doen. ‘Het is niet-taakgerichte communicatie - het gaat niet om een maatschappelijk onderwerp - bedoeld om op een vrolijke manier mensen uit de wijk te leren kennen, om de verbondenheid te versterken.’ De Buurt doet na afloop van Buurtcampings onderzoek om het effect te meten. Daaruit blijkt dat mensen zich na afloop meer thuis voelen, en vaak nieuwe vrienden hebben gemaakt.

Met en niet over doelgroepen praten

Mats Horbach van bureau AM is social designer. Hij zet z’n creatieve en kunstzinnige achtergrond in voor maatschappelijke vraagstukken. Zo ontwierp hij een bordspel om in Eindhoven met vluchtelingen en omwonenden na te denken over het thema ‘goed samenleven’. Het spel, het samenzijn en het erkennen van ieders expertise bracht verbondenheid en waardevolle inzichten. ‘Veiligheid blijkt voor omwonenden iets heel anders te betekenen dan voor de vluchtelingen, die zeggen: veiligheid is hier geen item, ik ben hierheen gekomen omdat het hier veilig is,’ zegt Mats. De meerwaarde van zijn aanpak zit in het niet over, maar met verschillende doelgroepen aan één tafel nadenken. Waarom is het stille midden stil? Te vaak wordt hun mening niet gevraagd, of is de vraagstelling ontoegankelijk.

Van een ikje naar een wij

Guido Rijnja stelt dat alles begint met contact over wat mensen bezighoudt. ‘Dit begint met erkenning: zien ze me echt staan? Zie mensen als deelnemer, en niet als doelgroep. Alleen als mensen medeverantwoordelijk zijn, en trots op hun omgeving, kunnen we van een ikje een wij maken.’

Energieparticipatie.nl

Energieparticipatie.nl is dé leeromgeving voor participatie bij het opwekken van duurzame energie.

De leeromgeving is een product van het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (NPRES) en helpt gebruikers:

  • Kennis op te doen over de mogelijkheden, vormen en doelen van participatie;
  • Weloverwogen keuzes te maken bij het inrichten en organiseren van participatie;
  • Met offline diensten zoals de expertpool;
  • Te leren van ervaring uit de praktijk en elkaar te vinden voor onderling contact.

 

Presentatie

Link naar presentatie van deze sessie.

Cookie-instellingen