Wat zijn de veiligheidseisen voor windturbines?
Om te voorkomen dat zich ongelukken voordoen met windturbines, moeten ze aan strenge veiligheidseisen voldoen, zowel technisch (constructie) als qua locatie.
Voor de locatiekeuze moeten de veiligheidsrisico’s voor de omgeving zorgvuldig in kaart worden gebracht en beoordeeld. Windturbines kunnen bijvoorbeeld een risico vormen voor de luchtvaart. De ontwerphoogtes van windturbines worden daarom beperkt in de nabijheid van vliegvelden. Daarnaast moeten windturbines met een tiphoogte van 150 meter of meer obstakelverlichting hebben.
Bij de plaatsing van windturbines moet ook rekening worden gehouden met de nabijheid van waterkeringen, risicovolle bedrijven, wegen, vaarwegen, hoogspanningsleidingen en buisleidingen.
De Handreiking risicozonering windturbines geeft een overzicht van de wet- en regelgeving over de veiligheid en risico’s van windturbines.
Het Handboek Omgevingsveiligheid biedt methoden om invulling te geven aan het omgevingsveiligheidsbeleid, waaronder een rekenvoorschrift. Het gaat er hierbij om of extra aandacht nodig is voor de bescherming van mens en milieu.
Op de pagina’s over veiligheid op de Helpdesk Wind op Land staan links naar de Handreiking en het rekenvoorschrift en aanvullende informatie.
Meer weten?
Waarom komen er nieuwe landelijke normen voor windturbines?
Op 30 juni 2021 deed de Raad van State uitspraak in een zaak over de uitbreiding van Windpark Delfzijl Zuid. Op basis van het Nevele-arrest van het Europese hof oordeelt de Raad van State dat er voor het opstellen van de landelijke regels voor windturbineparken (3 of meer windturbines) een uitgebreid milieuonderzoek (plan-m.e.r.) had moeten plaatsvinden. De landelijke regels in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling moeten daarom buiten toepassing worden gelaten.
De rijksregels kunnen voor windparken met 3 of meer turbines niet meer worden toegepast tot de regering nieuwe landelijke milieunormen heeft opgesteld. De concept landelijke normen zijn op 12 oktober 2023 gepubliceerd en lagen tot en met 22 november 2023 ter inzage. De beoogde datum van inwerkingtreding is 1 juli 2025. Afhankelijk van o.a. behandeling door de Raad van State en de Tweede Kamer kan dit proces eventueel later worden afgerond. Als de nieuwe landelijke windturbinenormen strenger worden, dan heeft dat mogelijk invloed op in de RES’en genoemde zoekgebieden.
Overheden kunnen in de tussentijd nog steeds zelf milieunormen opstellen, als die goed en lokaal worden onderbouwd. Op basis van zulke lokale milieunormen, oordeelde de Raad van State in 2023 dat de uitbreiding van Windpark Delfzijl Zuid en het Burgerwindpark A2 Lage Rooijen alsnog mogen doorgaan.
Bestaande windturbineparken mogen blijven draaien. Onherroepelijke omgevingsvergunningen en bestemmingsplannen blijven eveneens geldig.
Meer weten?
Wordt de omgeving betrokken bij de ontwikkeling van een windpark?
Het plaatsen van windturbines heeft een grote invloed op de leefomgeving. Participatie is belangrijk voor de maatschappelijke acceptatie van windprojecten. Als een lokale overheid omwonenden invloed geeft in besluitvorming, ervaren zij de besluitvorming eerder als rechtvaardig. Ook het kunnen investeren in en/of voordeel ervaren van de opbrengsten van een project draagt bij aan acceptatie. Het is daarom belangrijk om bewoners en andere belanghebbenden vroegtijdig te betrekken bij de uitwerking van zowel beleid als bij concrete plannen.
Om acceptatie van windenergie te bevorderen, is de Gedragscode Acceptatie & Participatie Windenergie op land opgesteld door Branchevereniging NWEA, Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu, de Natuur- en Milieufederaties, de NLVOW en EnergieSamen. Bijna alle windenergie-initiatiefnemers hebben deze gedagscode onderschreven. Daarmee houden zij zich aan deze eenduidige afspraken over hoe de omgeving wordt betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe windparken.
Lees de gedragscode en meer informatie op de Helpdesk Wind op Land.
Meer weten?