Een hulpmiddel hierbij is de klantreis "energie als onderdeel van een andere opgave". Daarin is schematisch uiteengezet wat een gemeente op het gebied van energie te doen staat bij andere opgaven, zoals woningbouw, en welke rol de RES-regio's en NP RES daarbij spelen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vijf fases: de ideeënfase; integrale gebiedsgerichte planvorming; onderzoek, locatiekeuze en beleid; een samenhangend ontwerp; de juridische verankering; en de bouw.
Lees meer
De energietransitie zorgt uiteindelijk voor schonere lucht en stillere wegen, maar kan ook ongewenste effecten hebben op natuurwaarden en biodiversiteit. Daarom is het belangrijk om bij projecten oog te hebben voor het versterken van de natuur en voor vernieuwende ruimtelijke inpassing in landschappen en aansluiting op de cultuurhistorische waarden en identiteit van gebieden.
Aandacht voor ruimtelijke kwaliteit vanaf de start van het proces leidt tot meer kwaliteit in de uitvoering. Gemeenten kunnen bestaande ruimtelijke instrumenten hiervoor inzetten aangevuld met bijvoorbeeld financiële instrumenten.
In een nieuwe openstelling van de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) worden natuurinclusieve categorieën voor zon op land opengesteld. De regeling gaat op 7 oktober dit jaar van start.
RES-regio’s hebben van het Rijk een kwaliteitsbudget gekregen voor het versterken van ecologie en biodiversiteit rond projecten voor hernieuwbare energie op land. Meer informatie vind je in de Q&A die NP RES hierover maakte.
Meer weten?
Een milieueffectrapportage brengt de milieueffecten van een plan of project in beeld, zodat de overheid die mee kan nemen bij haar besluit over het plan of project. De concept-RES en RES 1.0 waren niet MER-plichtig. Vanwege nieuwe kaders, inzichten of innovaties kan er sprake zijn van nieuwe of aangepaste ambities. Die landen in de RES Herijking 2.0. Die is vaak wel plan-MER-plichtig. Hierin kent elke regio zijn eigen tempo en ritme.
Los van een eventuele Herijking, levert elke regio tweejaarlijks – de eerste verscheen in 2023 – op 1 juli een Voortgangsdocument op. Hierin beschrijft de regio of zij op koers ligt met het realiseren van de ambities uit de RES 1.0. Dit document heeft geen kaderstellend karakter en is daarom niet plan-mer-plichtig. In de aanloop naar 1 juli 2025 hebben alle RES-regio's weer een Voortgangsdocument opgesteld.
Een goed ruimtelijk ontwerp kan bijdragen aan grotere maatschappelijke acceptatie van duurzame energieprojecten. Hoe kun je meer kwaliteit toevoegen? Wat is daarvoor nodig? Berenschot deed voor NP RES een verkenning naar instrumenten en praktijkervaringen die hiervoor bouwstenen opleveren.
Stikstofuitstoot is vaak niet helemaal te voorkomen. Toch kun je, blijkt uit praktijkervaringen, door tijdig samen op te trekken stikstofuitstoot soms voorkomen of beperken, waardoor het proces van vergunningverlening zo weinig mogelijk vertraging oploopt. Het belangrijkste advies is: ga vroegtijdig in overleg met de provincie, de betrokken gemeente(n) en andere belanghebbenden. Daarnaast kun je stikstofuitstoot voorkomen of verminderen door het slim benutten van mogelijkheden in wet- en regelgeving.
Actueel Werkwijze Energiesysteem Leefomgeving Participatie Communicatie
Wij helpen je graag verder!
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.