Twintig hectare zonnepark tussen opstijgende en landende vliegtuigen is misschien niet het eerste wat je bedenkt. Maar zo is over elke mogelijke locatie voor wind- of zonneparken wel discussie mogelijk, erkent Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie tijdens de feestelijke opening van het zonnepark op 10 februari door minister Cora van Nieuwenhuizen. ‘Dit project’, zegt hij, ‘laat zien wat je met innovatie en ondernemerschap kunt bereiken. Kijk naar de kansen en niet naar de beren op de weg, dan kan er veel meer dan je denkt.’
Elektrisch vliegen
Voordat zij het park samen met de 9-jarige Tjisse Poelstra opent, benadrukt ook minister Van Nieuwenhuizen in haar speech dat voor verdere verduurzaming, onder andere van de luchtvaart, veel innovatie nodig zal zijn. ‘Daarom ben ik blij dat op dit vliegveld bij het zonnepark bovendien een elektrische laadpaal voor vliegtuigen is geïnstalleerd. Ook dat is een primeur in ons land en een eerste stap op weg naar een emissieloze toekomst voor de luchtvaart. Een Boeing in de lucht houden met een accu wordt lastig, maar voor kleinere vliegtuigjes biedt elektrisch vliegen zeker mogelijkheden.’
Veiligheid
Niet alleen de exploitatie, maar ook het bouwen van het zonnepark was spannend, vanwege de specifieke veiligheidseisen die gelden op een luchthaven, vertellen luchthavendirecteur Bart Schmeink en Siebren Zijlstra van GroenLeven, de initiatiefnemer en ontwikkelaar van het zonnepark. Tijdens het bouwproces was de luchthaven gewoon in gebruik. ‘Zo mag er rond de start- en landingsbanen absoluut geen afval rondslingeren, want dat kan in de motoren van de vliegtuigen komen. Daarom hadden de bouwers bijvoorbeeld geen flesjes drinken bij zich, maar een drinkrugzak met een slangetje, zodat zij tijdens hun werk toch konden drinken. Veiligheid staat altijd voorop, maar zeker op een luchthaven’, zegt Siebren Zijlstra.
Dubbelfunctie
Het zonnepark levert groene stroom voor zo’n 6.200 huishoudens. Tegelijk met het windpark is op het vliegveld een ‘corridor’ gebouwd waardoor passagiers overdekt van en naar hun vliegtuig kunnen lopen. Ook op de corridor zijn zonnepanelen geplaatst. Daarmee voorziet de luchthaven in de eigen stroombehoefte. ‘Zo zoeken we altijd naar dubbelfuncties’, aldus Siebren. ‘Het zonnepark op de luchthaven ligt op een terrein waar verder niets anders mee gedaan kan worden. En de corridor maakt niet alleen de vliegreis voor passagiers aangenamer, maar levert ook de stroom voor de luchthaven zelf.’
Teamspirit
Het zonnepark is tot stand gekomen in goede samenspraak met talloze deskundigen en betrokkenen, van KNMI en Koninklijke Marechaussee tot gemeente, provincie en omwonenden. ‘Dankzij teamspirit en het bij elkaar brengen van ieders inzichten is het gelukt’, zegt Siebren Zijlstra. Dat het mogelijk is gebleken om op een vliegveld, met zulke specifieke en hoge veiligheidseisen, succesvol een zonnepark aan te leggen, toont volgens GroenLeven aan dat vrijwel elke locatie geschikt gemaakt kan worden voor een dubbelfunctie met zonnepanelen: ‘Het park op Groningen Airport Eelde is een voorbeeld voor andere locaties en projecten, ook in sectoren die met hoge of bijzondere veiligheidseisen te maken hebben.’
Meer weten: