Desinformatie op sociale media, misinformatie in kranten, deepfakes; we krijgen er allemaal een keer mee te maken. Hoe herken je desinformatie? Hoe verspreidt het zich? Hoe beïnvloedt het je? Hoe kun je het doorgronden? En hoe kun je er als communicatieprofessional slim op acteren en reageren?
In deze interactieve sessie delen we kennis over de werking van des- en misinformatie, luisteren we naar elkaars ervaringsverhalen en analyseren we praktijkvoorbeelden. Vervolgens kijken we samen welke kennis en vaardigheden er nodig zijn om als communicatieprofessional om te gaan met des- en misinformatie.
De sessie zorgt voor nieuwe inzichten, inspiratie en verbinding en vormt het begin van een ontwikkeling van een handelingsperspectief.
Programma
09:00 – 09:30 inloop
9:30 - 10:45 Kennisdeling
‘Wat is desinformatie’ ‘Wat is misinformatie’ en ‘Hoe verspreidt het zich?’
Wat is de impact in Nederland en internationaal? En wat is de impact van nieuwe technologieën, zoals AI en Chat GPT.
Ervaringsverhalen: We zullen ervaringsverhalen en praktijkvoorbeelden met elkaar delen, waarbij we inzoomen op het effect en de impact van des- en misinformatie op het werk van de communicatieprofessional. Hoe ging je met de situatie om en wat heeft je geholpen? Waar haalde je mogelijk ondersteuning vandaan? Of, wat hielp juist niet?
10:45 -11:00 Pauze
11:00 - 12:00 Kennis & vaardigheden
Aan de hand van competentiemodellen kijken we gezamenlijk welke kennis en vaardigheden je nodig hebt om goed om te gaan met des- en misinformatie. Dit is de start van het maken van het handelingsperspectief.
Aanmelden:
Wil je komen en heb je concrete voorbeelden op het gebied van desinformatie? Neem die mee of lever ze van tevoren aan bij r.woerd@npres.nl Maar ook zonder voorbeelden ben je van harte welkom om mee te denken of luisteren.