Uitvoering

Deze pagina's geven inzicht in de vervolgstappen na RES 1.0, zodat je als overheid op 1 januari 2025 alle benodigde vergunningen voor hernieuwbare energie op land hebt verleend. Het afgeven van deze vergunningen gaat niet vanzelf, er is werk aan de winkel. Verschillende praktijksituaties zijn vanuit verschillende denkrichtingen belicht. Zo kun je als overheid nagaan hoe het er op dit moment voor staat en welke stappen nog nodig zijn om op tijd vergunningen te verlenen. Het tijdig verlenen van de vergunningen is geen doel op zich. Dit doe je met als doel om de voor 2030 vastgelegde ambities tijdig te realiseren en met de blik gericht op 2050.

Aan de slag 

Door met deze informatie aan de slag te gaan ontstaat inzicht in de opgave die je hebt, hoe die eruit ziet, welke acties je kunt ondernemen en hoe urgent een en ander of zelfs alles is. Uit gesprekken met overheden in de RES-regio’s blijkt dat die allesomvattende urgentie in veel situaties het geval is. De opgave om de ambities uit de RES 1.0 daadwerkelijk te realiseren door op tijd vergunningen te verlenen, is stevig. 

We verkennen de opgave vanuit verschillende richtingen.

  • Bepaal het vertrekpunt
    Waar staan we en wat moet er nog gebeuren? 
  • Concretiseer de ambitie 
    Wat zijn concrete zoekgebieden/projectlocaties met grote kansrijkheid?
  • Bepaal de route richting vergunningverlening 
    Welke route leidt tot tijdige vergunningverlening?
  • Bepaal de sturingsfilosofie 
    Wat is de rol van de RES-regio als samenwerkingsverband?

Het verkennen van de opgave met een blik naar alle richtingen is nuttig, ongeacht de fase waarin het proces zich bevindt. Daarom is het goed het verkennen niet te beschouwen als van a, naar b, naar c maar mee te bewegen met de richtingen. 

Vooraf aan het verkennen van de richtingen is de centrale vraag: ‘schat ik in dat het lukt om op 1 januari 2025 de benodigde omgevingsvergunningen te verlenen?’. Daarbij is het goed ook een eerste antwoord te geven op de vraag: ‘wie en wat heb ik nodig om het voor elkaar te krijgen?’ ofwel:

  • Is de governance op orde?
    Wie heb ik nodig? Wie kan ik waar doelmatig inzetten? Met wie kan ik samenwerken? Heb ik voldoende grip op het vaststellen en vervolgens uitvoeren van het beleid, de controle op deze uitvoering, de verdeling van verantwoordlijkheden en zeggenschap en de voortgang in de organisatie en planning?
  • Zijn er voldoende voorbereidingen getroffen?
    Wat heb ik nodig en wat is de volgende stap? Is het beleid voldoen scherp? Het verrichte onderzoek toereikend? Heb ik een plan-MER nodig en is dat al afgerond of in gang gezet? Of heeft de provincie al een plan-MER in voorbereiding? Zijn de afwegingen bestuurlijk onderbouwd of is de onderbouwing juist sterk inhoudelijk gericht? Is het beleid voldoende uitgewerkt en gecommuniceerd? Heb ik de collega's van grondbeleid voldoende aangehaakt om samen met hen onze positie te bepalen en met inwoners samen lokaal eigendom vorm te geven?

Kortom, is het mogelijk de ambitie te halen en hoe krijg je dat voor elkaar? Bij vragen zijn de thematrekkers leefomgeving van NPRES beschikbaar voor advies.  

Een momentje...
  • Bepaal het vertrekpunt

    Bepaal het vertrekpunt: waar staan we en wat moet er nog gebeuren?

  • Concretiseer ambitie

    Maak de ambitie concreet: wat zijn concrete zoekgebieden en projectlocaties met grote kansrijkheid?

  • Route richting vergunningverlening

    Bepaal de route. Welke route leidt tot tijdige vergunningverlening?

  • Bepaal sturingsfilosofie

    Bepaal de sturingsfilosofie: wat is de rol van de RES-regio als samenwerkingsverband?

  • Rode draad: voer het gesprek

    Voer het gesprek, in je team en in de regio.

  • Casussen in fictieve gemeente X

    Een concete ambitie van een fictieve gemeente om houvast te geven bij de complexiteit, de afstemming en de tijdsdruk.

  • RES en de milieueffectrapportage

    Door de opstelling van Regionale Energiestrategieën (RES) te ondersteunen met milieueffectrapportages (MER), kunnen regio’s zoveel als mogelijk de voordelen daarvan benutten. Lees hier het adviesrapport van de Commissie m.e.r. en ervaringen uit de pilot regio’s.

  • Grondbeleid

    Grondbeleid is op verschillende onderdelen van belang voor de uitvoering van de RES. Een speciaal ontwikkeld beslismodel helpt bij het kiezen van het juiste instrumentarium.

  • Verdieping instrumenten omgevingswet

    Alles over de verankering van de RES-opgave binnen de Omgevingswet.

    Cookie-instellingen